10 råd om formidling
Gode råd om arbejdet med hjemmesiden - opbygning og tekst
Overskuelig
Sørg for at informationen er overskuelig. Skitser menustrukturen på papir og hold antallet af menupunkter på omkring 5-8 (maks.10). Gruppér punkter og underpunkter efter sammenhæng og relevans.
Vedkommende
Gør informationen enkel og vedkommende. Spørg dig selv, hvad dine besøgende leder efter, og hvilken information de har brug for.
Gør det let
Gør det let for dig selv. Start med kun at lægge det materiale op som du allerede har på din PC. Du kan altid føje til senere.
Læsevenligt sprog
Skriv i et læsevenligt, kort, klart og præcist sprog. Lange tekster på skærmen er trættende for øjnene, og gør ofte siden uoverskuelig og kedelig.
Korte afsnit
Opdel teksterne i korte afsnit med overskrifter - med kun et emne pr. afsnit. Det kan også være en god idé at benytte punktopstilling.
Overskrifter
Sigende overskrifter. Overskrifter skal fange folks opmærksomhed. Overskrifter og mellemrubrikker (afsnits-overskrifter) skal lynhurtigt give læseren mulighed for at finde, hvad de søger. Brug meningsfulde overskrifter frem for sjove og underfundige overskrifter
Det vigtigste først
Pointen skal serveres i starten. Mange læser kun de første sætninger i teksten.
Billeder
Billeder skaber liv og er gode til at bryde tekst ned.
Nyheder
Nyheder er gode - hvis det er nyheder! Nyheder er oftest det, som de fleste besøgende klikker på først. Hvis du ikke har nogen nyheder, så fjern nyhedsboksen fra forsiden.
Pas på
Vær varsom med animationer. Blinkende logoer mv. virker forstyrrende for læseren og fjerner opmærksomheden fra det væsentlige - indholdet.
Lidt om tekst på en skærm
Stort set al tekst bør være venstrejusteret. Det giver læseren et overblik langt hurtigere end ved centreret eller højrejusteret tekst.
Undgå at skrive med store bogstaver, det er mere vanskeligt at læse.
Undgå forkortelser.
Søgemaskiner
Optimer din hjemmeside til Google ved at gøre dine sideoverskrifter "sigende", tænk på, hvilke ord du selv ville søge efter på Google - det primære fokus er dog stadigt overblik for de besøgende. Brug de vigtige ord flere gange på den enkelte side. Prøv eksempelvis at søge på et typisk ord for dit område i Google, vælg det øverste resultat for at se, hvordan det kan gøres.
Det vigtigste for Google er, at andre hjemmesider linker til din.
Jo flere besøgende det refererende site har, jo vigtigere tror Google dit site er.
Det kan være fra nyhedssites, links fra partnere eller ved at deltage på debatsider (sammen med et link til din hjemmeside).