Målsætning og udfordring

Målsætning

"Institutionerne skal opfylde kravene for Sammenlignelig Brugerinformation - og de skal kunne opdatere alt indhold selv - uden at involvere forvaltningen"

Daginstitutionschef, Albertslund Kommune

 


Målsætningen blev delt op i følgende tre hovedområder:

  • Overholdelse af lovgivning og retningslinier, bl.a. datatilsynet og SBI.
  • Let adgang til aktuel information.
  • Forbedring af kommunikationen mellem institution og brugere.  

Udfordring

 

  1. Anvendelse
    At få institutionerne til at anvende løsningen (også om et år).
    Lyder meget basalt, men er samtidig det mest centrale succeskriterie.
  2. Uddannelse
    IT-niveauet hos institutionslederne er ofte meget svingende, fra manglende basale færdigheder inden for både Windows og Office-pakken til institutioner med dygtige, driftige eller autodidakte pædagoger med flair for IT.
    Dette udgangspunkt kræver dels at (1) selve løsningen er meget let at arbejde med, dels at (2) undervisere og supportere har stor forståelse for institutionernes hverdag, prioriteringer og generelle arbejdsopgaver.
  3. Forståelse
    At skabe forståelse internt, således at både institutioner, forvaltning og ikke mindst IT-afdelingen får opfyldt alle deres - ofte modsatrettede - ønsker og målsætninger.
  4. Ressourcer
    Knappe ressourcer - både tid, kompetencer og økonomi.